Constituïda la Comissió Tècnica d’Establiments Emblemàtics i Singulars

El 19 de febrer del 2014 es va aprovar com a mesura de govern el “Pla Específic de Protecció i Suport als Establiments Emblemàtics” amb l’objectiu de “reconèixer la importància d’aquests establiments i articular una sèrie d’actuacions de coresponsabilitat per tal de garantir la conservació del seu patrimoni històric i artístic i la pervivència dels seus valors intangibles”. El Pla establia la creació d’una Comissió Tècnica d’Establiments Emblemàtics i Singulars que s’ha constituït presidida per Raimond Blasi, regidor de Comerç, Consum i Mercats. La Comissió Tècnica s’adscriu a l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida. Es tracta d’un òrgan de proposta, anàlisi i seguiment, integrat per les àrees i gerències municipals implicades, i també per les entitats comercials, empresarials i altres organismes i institucions representatives dels sectors afectats.

Les funcions de la Comissió Tècnica d’Establiments Emblemàtics i Singulars són:

• Proposar els criteris aplicables per a la definició “d’establiment emblemàtic”.
• Proposar per tal que s’analitzin i considerin possibles, les modificacions dels nivells de protecció.
• Informar el planejament específic que se’n derivi de l’aplicació dels criteris i dels nivells de protecció.
• Elaborar recomanacions per a la seva consideració per part dels òrgans.
• Fer propostes als òrgans competents d’accions de protecció i proposar la inclusió de nous establiments.
• Fer propostes d’accions de promoció.
• Ser informada i conèixer de les sol•licituds i atorgaments de llicències relacionades amb les actuacions en els establiments emblemàtics i singulars

La Comissió està formada per:

• El regidor/a de Comerç i Consum que actua com a president o presidenta
• El/la gerent adjunt/a d’Urbanisme que actua com a vicepresident/a
• El/la gerent de l’Institut del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida.
• El/ la gerent de l’Institut de Cultura de Barcelona.
• El/la director/a de serveis de Comerç i Consum
• El/la gerent/a del districte de Ciutat Vella
• El/la gerent/a del districte de l’Eixample
• El director/a executiva de Serveis a les Empreses i Ocupació de Barcelona Activa, S.A.
• El president/a de L‘Associació d’Establiments Emblemàtics
• El president/a de l’Associació de propietaris de locals comercials
• El president/a de la Fundació Barcelona Comerç
• El president/a del Consell de Gremis de Barcelona
• El president/a de PIMEC-Comerç
• El president/a de la Cambra de Comerç
• El president/a de la Cambra de Propietat Urbana de Barcelona
• El president/a del Col•legi d’Administradors de Finques de Barcelona
• Una persona funcionaria de l’Ajuntament de Barcelona, designada pel president de la Comissió, que actuarà com a secretari o secretària.

Una de les mesures d’urgència del Pla Específic de Protecció i Suport als Establiments Emblemàtics era l’elaboració d’una relació d’establiments emblemàtics en base a aportacions de diferents fonts existents. Tota la informació s’ha refós en un sol llistat, que un cop contrastat amb els districtes i depurat, ha establert una relació de 389 establiments que s’ha bolcat en una base de dades de l’Institut Municipal de Paisatge Urbà.

El 13 de març es publica al BOP la suspensió de llicències, per un període d’un any, que congela les transformacions o actuacions urbanístiques sobre els comerços emblemàtics, per evitar que es pugui atorgar una llicència que desmantelli o desvirtuï qualsevol d’aquests establiments. La moratòria engloba tant les llicències d’obres com les d’activitat, en tots els seus règims, per donar temps a l’Administració perquè redacti un document que estableixi un nou regim jurídic, en aquest cas, de protecció. No obstant això, aquesta suspensió de llicències no invalida que s’autoritzin actuacions de manteniment o millora sobre els immobles, sempre i quan es respectin els elements patrimonials que es volen preservar. En el període d’informació pública s’han rebut 18 recursos (*dades 1 de juliol): contra l’acte de suspensió, sol•licitant l’exclusió d’un determinat local de la suspensió o casos en que la suspensió atura temporalment un canvi o ampliació d’activitat previst (amb llicència d’obra i/o activitat suspesa). A més s’han rebut 19 sol•licituds d’inclusió (*dades 1 de juliol) d’un determinat local en la suspensió.

Les consultes rebudes s’han centralitzat a l’Institut del Paisatge Urbà, i s’ha dissenyat un circuit per vehicular-les i fer el seguiment de les respostes, en coordinació amb tots els departaments implicats: direcció de Comerç i Consum, Oficina d’Atenció a l’Empresa de Barcelona Activa, departament de Patrimoni Històric i Arquitectònic (Hàbitat Urbà), direcció de serveis de Planejament (Hàbitat Urbà), direcció de Serveis de Llicències (Hàbitat Urbà), departament d’Informació Urbanística i Documentació (Hàbitat Urbà,) i Serveis de Llicències dels Districtes.

Durant aquest període, s’ha obert el Servei d’Atenció Integral a l’establiment emblemàtic dins el catàleg de serveis de la direcció Operativa d’Empresa de Barcelona Activa que s’ha instal•lat en l’espai CREA del Convent de Sant Agustí, amb la col•laboració de personal del departament d’informació urbanística.

S’han establert uns protocols per a la resposta a les diferents consultes, unificant criteris i circuits:
- Recursos contra la suspensió.
- Incorporacions al cens d’establiments. Carta sol•licitant que aportin documentació per tal d’estudiar-ho i elevar-ho a la Comissió Tècnica d’Establiments Emblemàtics.
- Exclusions al cens.
- Conflictes relatius a llicències per modificacions al local/activitat. Es deriven als Serveis Tècnics de Districte, on poden desbloquejar certes autoritzacions:
  o Si es tracta d’elements de l’edifici que no afecten el local
  o Si es tracta d’elements del local que clarament no afecten els seus valors
  o Altres casos amb l’informe de Patrimoni i IMPU, o de Comerç en casos relatius a activitats extingides

S’han produït 128 consultes i/o sol•licituds (*dades 1 de juliol).