Els frescos seran el motor de la venda online d’alimentació

En el marc de la Fira Alimentària, Mercabarna ha presentat el 2n estudi sobre e-commerce i alimentació.

El regidor d'Ocupació, Empresa, Comerç i Turisme de l'Ajuntament de Barcelona i president de Mercabarna, Agustí Colom ha presentat a Alimentària 2016, l’estudi 'Escenari i oportunitats de negoci e-Commerce en alimentació', treball encarregat per l'Observatori de Tendències de Mercabarna.

L'estudi ressalta la consolidació de l'e-Commerce, que ja és utilitzat per 22 milions de persones d'entre 16 i 74 anys que es connecten diàriament a internet des de múltiples plataformes. A més, aquests usuaris gasten de mitjana a l'any 1.100 €, en 15-16 compres, amb un preu mitjà per transacció de 70 €.

En el 2015, el negoci de l'e-Commerce a Espanya es va tancar amb una xifra rècord de 20.000 milions d’€, i al 2016, es preveu una despesa de 25.600 milions d’€, que representarà un creixement interanual del 29,2%. Així mateix, el sector de l'e-Commerce en alimentació representa el 2,2% del total de e-Commerce i el sector del producte fresc, un 0,8% del total del sector alimentació.

Tot i que només un 13% dels compradors online d’alimentació compren producte fresc, segons els experts, els productes frescos seran clau per al veritable desenvolupament de la venda online d’alimentació i un element de diferenciació entre els actors del mercat.

Els nous intermediaris

Així mateix, l'impacte d'aquesta nova forma de comprar en la cadena alimentària es fa notar amb l'aparició de nous actors -alguns d'ells operen únicament online-, que en ocasions competeixen i en altres col·laboren amb els actors tradicionals, demostrant que més que eliminar intermediaris, l'escenari que sorgeix després de la irrupció de l'e-Commerce és el de nous models d'intermediació.

D'altra banda, es consolida el comerç electrònic multiplataforma, de moment des de l'ordinador, les tablets o els smartphones, però aviat també des de les televisions, els smart watches o altres mecanismes pensats per a l'internet de les coses.  Aquest fet configura un escenari de compra immediat i un comprador cada vegada més connectat però més difícil de rastrejar.

Experiència sensorial amb el producte online

L’estudi destaca que les empreses que vulguin abordar el comerç online també han de tenir en compte els reptes derivats de la complexitat dels diferents processos logístics, així com la construcció d'una experiència d'usuari i de compra.  Per aquest motiu, algunes empreses que vénen els seus productes únicament a través de la xarxa estan obrint botigues offline, perquè els seus potencials clients puguin tenir una experiència sensorial amb el producte abans de adquirir-lo. Aquesta experiència és molt important quan es tracta de negocis d'alimentació.

Entre les conclusions de l'estudi destaca la importància del canal online, ja que permet a les empreses connectar amb nous sectors de la demanda que mantenen unes pautes de compra en profunda transformació. 

Fira Alimentària, Mercabarna
Fira Alimentària, Mercabarna