La modificació del Codi de Consum amplia la protecció a autònoms i microempreses en la contractació de serveis bàsics

Aquesta modificació, en vigor des del passat mes d’abril, significa que les persones incloses en aquests supòsits es poden adreçar als serveis de consum, i a nivell municipal de Barcelona, a l’OMIC.

El passat mes d’abril van entrar en vigor les modificacions introduïdes a la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya, mitjançant la Llei 20/2014, del 29 de desembre. Aquesta modificació del Codi de Consum amplia la protecció a treballadors autònoms i a microempreses en les seves relacions de consum amb empreses prestadores de serveis bàsics i serveis de tracte continu, com les de subministrament d’aigua, gas, electricitat, o telecomunicacions, entre d’altres.

També s’inclouen millores en la protecció de les persones consumidores en l’àmbit de la contractació de préstecs o crèdits hipotecaris, així com d’altres aspectes que milloren el règim general de protecció en qualsevol mena de relació de consum.

Més protecció en la contractació de crèdits o préstecs hipotecaris

Pel que fa a la millora de la protecció en la contractació de préstecs o crèdits hipotecaris, el Codi regula a partir d’ara el contingut mínim que han de tenir les comunicacions publicitàries i la publicitat dels préstecs i crèdits hipotecaris i s’incrementen les obligacions de transparència amb relació als preus, que han d’incloure les comissions i despeses repercutibles a les persones consumidores.

Un altre aspecte important que es regula és el contingut que ha de tenir la informació prèvia que s’ha de lliurar a les persones consumidores, on s’inclou la necessitat d’advertir-les, entre d’altres, de la possibilitat d’increment dels tipus d’interès, del risc de perdre l’habitatge en cas d’incompliment dels compromisos derivats del contracte, dels serveis accessoris que està obligat a contractar i de les clàusules contractuals que els generin més risc.

En les modificacions també es controla l’abús de les clàusules sòl a partir de paràmetres objectius, com ara, que no hi hagi clàusules sostre o que la diferència entre la clàusula sòl i la sostre sigui més gran de 5 punts.

D’altra banda, es recull la possibilitat que les persones consumidores puguin escollir lliurement el fedatari/ària pública i, alhora, es reforcen les obligacions d’aquests fedataris d’informar-les convenientment dels drets i obligacions que comporta el contracte, així com del dret a disposar, amb una antelació de 5 dies hàbils a la formalització, del contingut de l’escriptura pública del contracte de crèdit o préstec hipotecari. Així mateix, es reconeix el dret del consumidor a aportar una taxació del bé immoble, que haurà de ser acceptada per l’entitat de crèdit.

També s’estableix la mediació prèvia abans de presentar qualsevol reclamació administrativa o demanda judicial. Es fixa l’adhesió a l’arbitratge de consum, de manera tàcita, per part dels empresaris o empresàries que concedeixen crèdits o préstecs hipotecaris.

A més, per evitar que es produeixin nous casos de comercialització poc adequada de serveis financers i d’inversió de caràcter minorista (participacions preferents o deute subordinat), s’inclouen obligacions d’informació per a totes les empreses que ofereixen aquest tipus de serveis, a fi d’aconseguir una acció preventiva.

Altres mesures de protecció en les relacions de consum

El Codi de consum estableix que els organismes sancionadors de consum poden requerir l’eliminació i cessament de pràctiques abusives o deslleials i, en el cas de les hipoteques, fins i tot, adoptar la dació en pagament.

Pel que fa a les empreses prestadores de serveis bàsics, han d’informar a totes les factures del número de telèfon gratuït d’atenció d’incidències i es crea una taxa d’inspecció a les empreses que superin les 100 reclamacions.

OMIC, oficina municipal d'informació al consumidor
OMIC, oficina municipal d'informació al consumidor

Enllaços i materials relacionats